Despre Panait Mușoiu

Panait Muşoiu (1864 - 1944)

Panait Muşoiu (1864 – 1944)

Statul a îngropat prin contribuţia tuturor regimurilor o istorie a unei mişcări libertare înfloritoare, de aici, din România. “Revista Ideei” şi activitatea de redactor şi publicist a lui Panait Muşoiu fac parte integrantă din această istorie uitată.

Viața și munca

Panait Muşoiu (18 noiembrie 1864, Roman – 16 noiembrie 1944, Bucureşti) a fost un autor de volume de popularizare a ştiinţei şi filosofiei şi traducător de lucrări filosofice. Autodidact, educaţia sa formală fiind limitată la absolovirea gimnaziului (1875 – 1881), Panait Muşoiu învață singur limba franceză și are şansa de a urma cursurile “Universităţii Libere” din Bruxelles între 1892 – 1893.

În 1889 înfiinţează editura “Biblioteca Revista Ideei” cu scopul de a “emancipa publicul”.

În 1900 înfiinţează “Revista Ideei”, un jurnal în care încearcă să promoveze un “socialism integral”, o reconciliere a socialismului cu anarhismul, aducând argumentul că ambele doctrine critică ordinea socială şi se concentrează asupra unei schimbări a individului. Muşoiu promovează în acest jurnal şi o combinaţie între metode legale şi revoluţionare.

De-a lungul vieţii a fost foarte activ ca publicist, contribuind cu articole culturale, politice sau cu analize filosofice (“Portretul lui d’Alembert”; “Libertate şi determinism” – în “Mişcarea socială”, 1897; “Substratul substratului patologic”; “Psihologia violenţei”; „Socialism și anarhism”; “Politica melioristă”; “Reformism şi revoluţionarism”; “Fizică şi metafizică socială” – în “Revista Ideei”, 1900 – 1910).

În 1924 este invitat să se alăture Societăţii scriitorilor, activitatea sa de publicist fiind larg recunoscută.

Ideile

Susţinător al dimensiunii culturale şi educaţionale a socialismului, Panait Muşoiu este adeptul unui raţionalism materialist, opus dogmatismului. Modelul de a ajunge la cunoaştere este cel propus de Descartes: pentru a înţelege societatea este necesară observaţia iar pentru a evita absolutizarea ideilor este nevoie de un contact permanent cu aceasta. Acest demers, legitimat de o reacţie venită din partea societăţii, este definit de Muşoiu ca reprezentând “metoda experimentală”, despre care afirma că trebuie să fie susţinută de evoluţia ştiinţei, de cunoaştere, tehnică dar şi de etică. Astel, ideile iluministe şi socialiste, după Muşoiu, se opun atât forţei cu care sunt impuse instituţiile moderne, cât şi propagandei oficiale.

Muşoiu sugerează că tradiţiile etice, distincte de cele socialiste, pot de asemenea contribui la îmbunătăţirea capacităţii umane de a judeca liber şi de a înţelege lumea şi propria existenţă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Centrul Claca

centru independent pentru activităţi comunitare, organizare politică, dezbatere, educaţie critică din Bucuresti

Syndikalismus's Blog

www.anarchosyndikalismus.de.vu

asinforomania

Anarcho-Syndicalist Info Service Romania - Anarcho-Syndikalistischer Infodienst Rumänien

%d blogeri au apreciat asta: